Geconfronteerd met de groeiende complexiteit van instellingen, realiseren burgers zich dat ze zich moeten informeren, bijscholen en zich moeten inzetten om de democratie op alle niveaus te laten functioneren, of het nu op lokaal, regionaal, nationaal of Europees niveau is.
Bewust van deze behoeften biedt het Huis van het Volk van Europa een reeks diensten (opleiding en advies) aan, gericht op het voorbereiden van niet-experts op Europees gebied om te handelen in "Europa".
Het doel van deze opleidingen is om burgers (individuen en/of betrokken bij vzw's) de kennis en vaardigheden bij te brengen die nodig zijn om hen te transformeren in Europese actoren van sociale, maatschappelijke en democratische vooruitgang.
Basisinformatietools
- een reeks "basismaterialen", informatietools om burgers en vzw's op een eenvoudige en duidelijke manier vertrouwd te maken en te informeren
- Denktank van het EP Volg de werkzaamheden van het Parlement en krijg toegang tot de documenten die bijdragen aan het bepalen van de nieuwe wetgeving van de Unie. https://www.europarl.europa.eu/thinktank/fr/home.html
- Wetgevingstrein van het EP: een interactieve site die het mogelijk maakt om de voortgang van de belangrijkste wetgevingsdossiers gedurende de vijf jaar van de legislatuur te volgen. https://www.europarl.europa.eu/legislative-train/
- Opleidingscursussen over de werking van de Europese Instellingen kunnen ook worden overwogen. Het doel van deze opleidingen zal zijn om mensen voor te bereiden om deel te nemen aan debatten en bewustwordings- en promotiecampagnes die zullen worden georganiseerd vanuit het Huis van het Volk van Europa, via presentaties die hen vertrouwd maken met Europese onderwerpen.
Opleiding in Burgerschapsbepleiting (voorheen burgerlobbying)
Deze duurt 1 jaar, met 45 sessies elke dinsdagavond (behalve tijdens vakanties), resulterend in de uitreiking van een certificaat. De volgende sessie zal plaatsvinden zodra er minimaal 10 personen zijn ingeschreven.
De term "burgerlobbying" heeft vragen opgeroepen, dus de nieuwe naam van de opleiding is "burgerschapsbepleiting". Vanuit communicatieperspectief is het belangrijk om zich niet te positioneren "ten opzichte van" of "tegen" reeds verdedigde standpunten, maar eerder een kracht van voorstellen te zijn. De term "burgerschapsbepleiting" is geschikt om te herinneren aan "de wil van de burgers om de macht terug te nemen" en deel uit te maken van een positieve dynamiek die alternatieven voorstelt.
Het doel van de opleiding in "burgerschapsbepleiting" is om burgers effectieve tools te bieden zodat ze meer actoren kunnen worden in een participatieve democratie door het beoefenen van burgerschapsbepleiting op verschillende wetgevende niveaus. Het doel is om democratische transparantie voor iedereen beschikbaar te stellen om de traceerbaarheid van beslissingen te waarborgen en de publieke besluitvorming te heroriënteren rond het Gemeenschappelijk Goed.
Het programma richt zich met name op het vormen van teams die ten dienste staan van kiezers en leden van verenigingen, om hen in staat te stellen hun eisen te formuleren tot in de gemeenteraden, regionale, federale en Europese parlementen met als doel het opstellen van voorstellen voor wetswijzigingen.
MODULES van de opleiding "Burgerschapsbepleiting"
Inhoud van de opleidingsmodule: Definities en werking van tegenlobbying, hulpmiddelen voor het ontwikkelen van een invloedssfeer, groepering per interessegebied.
Analyse van ingenomen standpunten over een actueel onderwerp, diverse analyses op het terrein. Spreken in het openbaar en beargumenteerde verdediging, het opzetten van een overtuigende strategie (taakverdeling, gebruik van tools, implementatie en opvolging, coördinatie...).
Geschiedenis van industriële en vakbondslobbying, kenmerken van het professionele milieu van politieke beïnvloeding, afwijkingen van het oorspronkelijke idee van invloed, verschillen tussen internationale en Europese lobbying, institutionalisering van industriële lobbying, financiële stromen tussen invloedrijke groepen en instellingen of politieke partijen.
Specifieke kenmerken van burgerschapsbepleiting ten opzichte van bestaande belangengroepen, beheer van belangengroepen en lobbyisten door politieke vertegenwoordigers, constructief en duurzaam netwerken van invloed.
Presentatie en expertise over een actueel onderwerp, burger- en expertendialoog; confrontatie van de waarden van een groep burgers met deskundige trainers of andere belangengroepen.
Leer de dynamiek van luisteren en het innemen van een goed onderbouwd standpunt, persoonlijke evaluatie van de waarden van een groep of een burgerorganisatie ten opzichte van de standpunten van besluitvormingsorganen.
Analyse van het specifieke besluitvormingsproces, methode of proces om de actiewaarden van een groep binnen een organisatie te verzamelen.
Oefeningen in het uitwisselen van ideeën en het innemen van een gemeenschappelijk standpunt, het ontwikkelen van de principes van een burgerportaal of discussieforum tijdens vergaderingen of via ICT-tools.
Opstellen of corrigeren van een verslag; oefening in participatieve democratie voor het schrijven van een persbericht.
Brainstormsessie over de "sleutelwaarden" die verdedigd moeten worden op een burgerportaal. Vergelijking van de waarden met symbolen van "burgerlijk denken" in het kader van een collaboratieve en participatieve discussie, discussie in een kleine groep, voorbereiding van een participatieve discussie met een grotere groep van andere verenigingen.
Ontmoeting met verkozenen (eenheid voor het leren kennen van anderen) op het terrein. Presentatie van de parlementsleden en analyse van hun fiche: https://www.lachambre.be/kvvcr/showpage.cfm?section=hemicycle&language=fr&cfm=/site/wwwcfm/depute/Hemicycle.cfm, Analyse van de resolutievoorstellen van de meerderheid over een actueel onderwerp, Analyse van de resolutievoorstellen van de oppositie, Vergelijking van de standpunten en ontwikkeling van een meerderheidsstandpunt met het oog op het algemeen belang.
Orale communicatie, burgermobilisatie, analyse van het democratisch project door de benadering van de vier epistemologieën: impact van confrontaties, economische, sociale, milieu- en maatschappelijke argumentatie, belang van wetten en voorschriften.
Brainstormsessie over de "sleutelwaarden", zoals de "Symbolische Waarden" van "burgerlijk denken", ontwikkeld in het kader van een collaboratieve en participatieve discussie, met een uitgebreide groep.
Brainstorming over de begrippen "moties", "resoluties" en "amendementen", opstellen van teksten. Parallel daaraan ontwikkeling van een argumentatie die de standpunten van de burgers weergeeft. Opstellen van een beïnvloedingsstrategie en communicatiemiddelen.
Lobbyen op Europees niveau, presentatie van de structuren van de Europese instellingen. Kennismaking met het Europese besluitvormingsproces. Opzetten van een strategie voor burgerlobbying.
Presentatie van de structuren van federale instellingen. Kennismaking met het federale besluitvormingsproces. Opzetten van een strategie voor burgerlobbying.
Presentatie van de structuren van regionale instellingen, Kennismaking met het regionale besluitvormingsproces. Opzetten van een lobbystrategie.
Presentatie van de structuren van gemeentelijke instellingen, kennismaking met het gemeentelijke besluitvormingsproces, burgerpetities of -interpellaties, moties. Opzetten van een lobbystrategie door middel van Petities voor een interpellatie, Officiële interpellaties, Argumentatie
Hoe de legitimiteit van een organisatie verdedigen? Welke argumenten kunnen naar voren worden gebracht? Hoe kan de wens om actie te ondernemen worden omgezet in burgermobilisatie? Hoe maak ik mijn stem tot woordvoerder van een groep? Illustratie door een interventie van een gekozen functionaris, participatief burgerdebat.
Welke individuele acties kunnen worden ondernomen? Hoe contact opnemen met verkozen functionarissen? Hoe een gesprek of interventie voorbereiden? Hoe alleen de legitimiteit van een mening verdedigen? Hoe de argumenten kiezen die moeten worden benadrukt? Hoe de reacties van de verkozenen observeren? Opvolgacties plannen na de interventie, collectieve oefeningen.
Welke groepsacties kunnen worden ondernomen? Hoe nodig je gekozen vertegenwoordigers uit? Hoe bereid je gezamenlijk een ontmoeting met een gekozen vertegenwoordiger voor? Hoe zorg je voor een nuttige uitwisseling tussen een groep en een gekozen vertegenwoordiger? Hoe kies je de argumenten die je naar voren wilt brengen? Hoe krijg je toezeggingen van gekozen vertegenwoordigers? Hoe transformeer je de ontmoeting in politieke actie? Vervolg geven aan de interventie, acties voor opvolging plannen, deelnemend burgerdebat.
Réflexie in groep over acties die moeten worden uitgevoerd, Evaluatie en vergelijking van initiatieven, Groepswerk, Organisatie van evenementen.
Analyse van gevoeligheden per sector (landbouw, farmacie, bouw, bank, transport, ...), Analyse van bestaande invloeden, Analyse van sectorinvloeden op een actueel onderwerp, Opbouw van een argumentatie per sector, Strategische discussie over sectorale lobbywerkzaamheden, Optreden van een verantwoordelijke van universitaire studentenverenigingen, Hoe studenten betrekken bij de debatten van een vereniging, Gezamenlijke reflectie over opleidingen.
Groepsgewijze reflectie over de te implementeren strategie, bespreking van een actieprogramma, evaluatie en vergelijking van alternatieven, groepswerk, presentatie van de toe te passen strategie.
Presentatie van een boek of een (reeks) toespraak(en) of interview(s), Samenvatting van een boek of een (reeks) toespraak(en) of interview(s) over een politieke persoonlijkheid.
Leren om inhoud met een specifiek thema te interpreteren en analyseren met het oog op een schriftelijk antwoord of tijdens een seminarie, of beide.
- Opstellen van conceptbrieven gericht aan parlementsleden, via een collaboratieve en participatieve aanpak, publicatie na groepsvalidatie.
- Herziening van de briefprojecten en consolidatie tot standaardbrieven voor delen met andere burgers.
Leren hoe een burgerseminarie of -conferentie te organiseren. Bemiddeling bij een debat of een standpuntbepaling.
Nabespreking van het verloop van het seminarie of een conferentiedebat over gedifferentieerde strategie, in een werkgroep.
Groepsreflectie over alle strategische elementen die gepland moeten worden. Brainstormen over operationele acties die moeten worden gepland, synchronisatie van data met de politieke agenda. Actieplan.
En uitgaande van de vaststelling dat de interactie tussen burgers en staten verstoord is, heeft de training tot doel de collectieve burgerintelligentie te (her)opbouwen die actief is in alle waargenomen burgeracties over de hele wereld. De methode tijdens de verschillende trainingen is voornamelijk participatief, maakt uitgebreid gebruik van expressieve en culturele dimensies van burgerontwikkeling, waarbij wordt uitgegaan van de persoonlijke hulpbronnen van elk individu om ze te integreren in het collectief op zoek naar het algemeen welzijn.
- De narratieve intelligentie: leren om te vertellen en te getuigen van ervaringen die als rechtvaardig en onrechtvaardig worden beschouwd, met als doel zich te verenigen achter een gemeenschappelijk burgerpact voor iedereen.
- Praktische oefeningen over narratieve intelligentie met betrekking tot een actueel onderwerp.
- De deconstructieve intelligentie: voortdurend bevragen en ontrafelen van de categorieën en codes die ons worden opgelegd, met als doel het ontwikkelen van culturele en creatieve ondeugendheid door toegang tot de publieke ruimte te bevorderen.
- Praktische oefeningen over de deconstructieve intelligentie met betrekking tot een actueel onderwerp.
- De voorschrijvende intelligentie: jezelf benoemen en opkomen met een duidelijke slogan, met als doel het ontstaan van een volledige sociale beweging.
- Praktische oefeningen over voorschrijvende intelligentie met betrekking tot een actueel onderwerp.
- De argumentatieve intelligentie: het ontwikkelen van de noodzakelijke democratische aanpak voor de opbouw van collectieve rationaliteit en besluitvorming van een burgercollectief.
- Praktische oefeningen over argumentatieve intelligentie met betrekking tot een actueel onderwerp.
Analyse van de G1000-methodologie: ontwikkeld in 2011, was deze grootschalige test over de bijdrage van deliberatieve democratie een reactie op de langste regeringscrisis in België. Het beoogde de rol van de burger als volwaardige actor in het politieke debat en besluitvorming te benadrukken. Deze theoretische trainingen maken collectieve praktische analyses mogelijk van de ervaring met de G1000, geleid door een zeer divers interuniversitair methodologisch team, en van het "klimaatburgersparlement", dat werd geleid door het SEED-team van de campus Arlon van de Universiteit van Luik.
Op basis van deze ervaringen zullen de theoretische opleidingen in methodologie meer worden ingezet voor de oprichting van een "TTIP-burgerparlement".
Presentatie, individueel of in groep, van een strategie, een actieplan, de organisatie van een evenement of over een ander onderwerp ter goedkeuring door een trainer tijdens de training. Indienen van een rapport.